KRK GoAux 4 miniature

Test i recenzja KRK GoAux 4 – realizacja w locie

Filip Kniewski
KRK GoAux 4 review
4
Ocena końcowa

Na rynku nie brakuje przenośnych głośników, jak i kompaktowych głośników studyjnych. W przypadku tych drugich, dominują produkty firmy Genelec oraz jeden model od Kali Audio. KRK GoAux 4 są znacząco tańsze od 8010a i zauważalnie mniejsze od LP-UNF, co czyni je interesującą opcją. Dodatkowo, obsługują połączenie przez Bluetooth, co zwiększa ich atrakcyjność.

Opakowanie i zawartość

Oprócz głośników, w opakowaniu znajdziemy podstawki, śruby mocujące, kabel do połączenia obu głośników, kabel zasilający oraz nylonową torbę, która ułatwia transport sprzętu z miejsca na miejsce.

KRK GoAux 4 case

Wykonanie i funkcjonalność

KRK GoAux 4 są wykonane w sposób akceptowalny, choć zastosowano plastikowy korpus, który z czasem traci na estetyce. Jest to szczególnie widoczne na egzemplarzu testowym, używanym również podczas warsztatów. Chociaż możliwe jest utrzymanie tych głośników w dobrym stanie, nie jest to tak łatwe, jak w przypadku metalowych konstrukcji firmy Genelec.

Charakterystycznym elementem głośników firmy KRK jest żółta membrana woofera, obecna również w modelu GoAux 4. Poza tym monitory mają bardzo stonowany wygląd, co stanowi ich zaletę, gdyż nie wyróżniają się znacząco na tle innych urządzeń audio. Oba przetworniki są osłonięte metalową siatką, przy czym siatka woofera nie jest wypukła, co może zmniejszać jej odporność na wgniecenia.

Na pochwałę zasługują dostępne wejścia w GoAux 4. Oprócz standardowego wejścia zbalansowanego w postaci dwóch gniazd TRS 1/4″, mamy również złącza RCA, połączenie przez USB, a nawet Bluetooth. Choć najczęściej wykorzystywane będą prawdopodobnie gniazda TRS, zawsze dobrze mieć alternatywy.

Gałka regulacji głośności zamontowana na monitorach umożliwia bardzo precyzyjne ustawienie poziomu odsłuchu, jednak wiąże się to z zakresem regulacji obejmującym ponad 7 obrotów. Powoduje to, że wstępne ustawienie głośności przed zmianą źródła jest praktycznie niemożliwe. Gałka o zakresie 270 stopni byłaby w pełni wystarczająca. Podczas testów w domu głośniki były podłączone do DAC-a przez wyjście zbalansowane, przy czym głośniki były maksymalnie rozkręcone, a DAC ustawiony na -50/-40 dB, w zależności od pożądanego poziomu głośności. Jednak, gdy podłączyłem je na wozie do stołu mikserskiego, skręciłem gałkę o około dwa obroty i odciszyłem mikrofony, co spowodowało, że trzy osoby podskoczyły, a czwarta (ja) była bliska wykonania dłonią obrotu o 720 stopni.

KRK udostępnia także aplikację KRK Tools, która pozwala na wstępną analizę parametrów głośników. Niestety, jest ona skalibrowana wyłącznie pod telefony Apple, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę popularność tych urządzeń w porównaniu do telefonów z systemem Android. Jednak jeśli chcemy podejść do kalibracji audio poważnie, to REW wraz z mikrofonem pomiarowym jest niezastąpionym narzędziem.

Podpięcie słuchawek do portu Jack na froncie automatycznie wycisza głośniki.

KRK GoAux 4 jack

Brzmienie

Pomiary zawarte w tym rozdziale zostały wykonane metodą ruchomego mikrofonu. Niestety, nie były one przeprowadzone w komorze bezechowej, ani przy użyciu Klippel NFS, więc powinny być traktowane jako wsparcie dla moich obserwacji, a nie jako całkowicie niezależne źródło opinii. Warto podkreślić, że spinoramy zgodne z CEA2034 mogłyby dostarczyć bardziej opiniotwórczych danych.

Pomiary wykonane zostały z zamontowanymi podstawkami, gdyż bez nich głośniki nie są stabilnie.

Jak widać na powyższych pomiarach, KRK GoAux 4 grają stosunkowo równo, jednak powyżej 600 Hz zauważalny jest spadek. Początkowo może się to wydawać niekorzystne, jednak warto pamiętać, że głośniki te rzadko będą znajdować się w odległości większej niż 1 metr od naszych uszu. W takim ustawieniu naturalne pochłanianie wysokich tonów przez akustyczną impedancję powietrza oraz interferencja z odbiciami będą miały znacznie mniejszy wpływ na finalne brzmienie. Dlatego domyślne nadanie spadku nie jest, aż tak niekorzystne, jak mogłoby się to wydawać.

Pomimo, że GoAux 4 nie są konstrukcją współosiową, nie wykazują znaczących dewiacji zarówno w odbiciach od sufitu, jak i podłogi. Dwie istotne rozbieżności występują przy 2000 Hz dla odbić sufitowych oraz przy 2500 Hz dla odbić od podłogi. Należy mieć to na uwadze, jeśli planujemy ustawić GoAux 4 w nietypowej pozycji z powodu ograniczonego miejsca.

Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystko jest idealne, ponieważ port basowy znajduje się z tyłu głośników. Dlatego brzmienie dolnego pasma będzie silnie zależne od odległości głośników od ściany z tyłu oraz od tego, czy przypadkiem nie stoją w kącie pokoju. Jak widać na wykresie, problem ten dotyczy również okolic 1300 Hz, dlatego warto o tym pamiętać.

Zarówno LF i HF sterują głośnością odpowiednich przetworników, a co za tym idzie, oba filtry rozpoczynają działanie w okolicach 2000 Hz.

Wykresy kalibracji ograniczone zostały do 40 Hz z powodu znaczących zakłóceń poniżej tej częstotliwości, które mogłyby wpłynąć na dokładność odczytów. Na lewym wykresie przedstawione jest porównanie filtrów equalizacji, natomiast na prawym porównanie stanów wyjściowych.

Jak można zauważyć, mimo istotnych rozbieżności w wyjściowym paśmie, kalibracja w trzech przypadkach dokonała praktycznie identycznych dostosowań DSP. Tylko w jednym przypadku dodano filtr na 100 Hz, gdzie zakres ten już na wyjściu był podbity. Nie widzę sensu korzystania z automatycznej korekty, szczególnie z uwagi na jej mierne rezultaty.

Dodatkowe uwagi

  • Torba, w której transportujemy głośniki mieści wszystko, co jest nam potrzebne, jednak wymaga odrobiny dyscypliny przy pakowaniu.
  • Nawet po wyłączeniu głośników przy użyciu gałki, z lewego głośnika wydobywa się szum, który znika dopiero po przełączeniu przełącznika na tyle kolumny.
  • Gwint to nie jest ani 1/4″, ani 3/8″, tylko coś pomiędzy.
  • Głośniki długo budzą się po włączeniu.

KRK GoAux 4 – Podsumowanie

KRK GoAux 4 stanowią zdecydowanie najbardziej kompletną propozycję wśród kompaktowych głośników studyjnych, oferując akcesoria do transportu, łączność Bluetooth oraz stosunkowo kompaktowe rozmiary. Kali LP-UNF, choć kosztujące podobne pieniądze, są większe i pozbawione łączności Bluetooth, natomiast oferują port basowy z przodu. Z kolei Genelec wyróżnia się jakością wykonania i najmniejszym rozmiarem, ale jest droższe i wykorzystuje jedynie złącza XLR. Ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli jednak nie jesteście pewni konkretnych zastosowań, KRK GoAux 4 będą zdecydowanie najbardziej uniwersalną opcją.

Rekomendacja EnvyTech

Za wypożyczenie sprzętu do testów dziękuję firmie AudioTech.

KRK GoAux 4 review
Ocena końcowa
4
Jakość wykonania 3.5
Funkcjonalność 4.5
Brzmienie 4
Udostępnij ten artykuł
Jestem Filip, audio interesuję się od 3 lat, a od roku w wolnych chwilach krzyczę na ludzi, którzy lubią bas w słuchawkach. Znaczy na nieznajomych od roku, znajomi męczą się dłużej.
Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *